RETUR TIL FORSIDEN

SvMJK

Sørupvej 29 kld.
5700 Svendborg

Modeltog med tryk på
kedlerne, og hjul der
ruller, så er det SvMJK
der er på sporet

 

Retur til forside

Retur til Fakta

 

 

 

Stationære modelbaneanlæg for modeltog
 

Til de modeltogs entusiaster som læser denne side og ser de billeder som er taget af anlægget i opstartsfasen, og derfor evt. tænker de er ikke nået langt, så husk vi er først lige startet med modeltogsanlæg efter en større ombygning og renovering af de nuværende lokalerne. Vi i klubben mener ikke vi er bagud, nej! Vi er blot kommet senere i gang end andre klubber, og vi vil derfor håbe at du alligevel giver dig tid til at læse denne hjemmeside, det kunne jo godt være (selv om du evt. er en gammel ræv til modeltog), at du har mulighed for finde noget som du kan bruge eller synes vi har gjort godt.

Så derfor ønsker vi dig god damp på kedlerne, i din færden på denne hjemmeside. 

Hilsen SvMJK  


Det stationære modelanlæg for modeltog, er et anlæg som bygges i klubhuset.
Anlægget bygges af Märklins tre punkts K-skinner i H0 1:87 og bygges analog, og relæstyret. Dette anlæg er en dobbeltsporet DSB strækning med enkeltsporet sidestrækning.
Anlægget udstyres med 2 færgehavne, med en mobil 3 sporet jernbanefærge (evt. med rullebord), stykgodskaj med kornsilo og kraner. I havnen placeres div. erhvervsfartøjer.
På billede til højre: Kasserne viser prioriteten, jo større kassen er, jo mere fylder emnet på banen. 


Her ses de elementer som indgår i modelbanen.
Klik for større billede.


Anlægget bliver styret fra 6-8 stk. tavler, hvor baneforløbet er skitseret op på en plastplade for netop at give et bedre overblik. Det er på denne måde lettere at finde frem til hvert enkelt sporskift, afkobling, relæstyret signal, sporafsnit med tilbagemelding, så vi på tavlen kan se hvor på banen vi / toget befinder sig.

En af de omtalte tavler.


Hele anlægget er opbygget som rammesystem, hvor på man kan bygge videre i forskellige niveauer. 

Selve sporlegemet placeres på baner der er udskåret af spånplade / krydsfiner, det giver den fordel at man kan fremstille et naturtro banelegeme med bløde kurver og overhøjde. Det har den fordel at højden kan tilrettes efter at sporet er lagt og sidst og ikke mindst så giver det en bedre støjdæmpning når spor ikke lægges på hele spånplader.
Inden sporene lægges der kork under skinnerne for at minimere støjen og ballasten mellem svellerne.


Her ses tydeligt hvordan rammerne er opbygget.


ØVERST PÅ SIDEN NEDERST PÅ SIDEN

Status: Hvor langt er vi så nået ?

Når banen står helt færdig, vil du kunne finde:

 

Her klargøring af en af de større banegårde, relæstyringen
er ved at blive monteret og testet.

Mål Status
Ca. 400 - 500 m spor. (skinner) 50 %
Ca. 12 km ledning. 15 %
Ca. 15 afkoblinger. 0 %
Ca. 100 sporskifter. 35 %
Ca.  75 relæer og 120 signaler 30 %
Ca.  500 lysdioder 200 andre lysenheder 5 %
Til at styre alt dette skal der bruges 40 transformer  70 %
Der vil kunne køre 25 lokomotiver på ene og samme tid

Der vil kunne køre 3 lokomotiver på ene og samme tid

Ca. 120 m vejbane m. Car-System 8 %
Der vil kunne køre 25 køretøjer på ene og samme tid

Der vil kunne køre 3 køretøjer på ene og samme tid

Fuldt landskab 1 %


ØVERST PÅ SIDEN
Retur til forside